Lang, lang geleden leefden er mensen zonder smartphone en internet. Wat die de hele dag deden? Geen idee, maar vermoedelijk hadden ze heel wat minder prikkels te verwerken dan de jeugd van tegenwoordig (oudere jeugd incluis).
Toen technologiebedrijven de mensheid van smartphones, apps en smart devices voorzagen, ontdekten mensen wat ze al die tijd hadden gemist. Althans, dat dachten ze. Gestimuleerd door slimme prikkels (‘nudges’ in vaktermen) en eindeloze feeds begonnen ze hun dagen doomscrollend door te brengen. Dat leidde niet alleen tot emotionele en mentale schade, maar zelfs tot lichamelijke schade.

Nieuwe boeken over mediagebruik

Anno 2024 lijkt de wal het schip te keren. Scholen verbieden het gebruik van smartphones, ouders in binnen- en buitenland starten initiatieven om hun kinderen in elk geval tot hun 14e geen telefoon te geven en het aantal boeken over mediagebruik en media-opvoeding neemt toe.
In de afgelopen zomermaanden verschenen er diverse boeken over mediagebruik. In de serie ‘Digitale zaken’ bespreek ik ze – één per week. Wat hebben ze te vertellen en wat kunnen ze bijdragen aan media-opvoeding en mediawijsheid?

De boekrecensies